Odliczenie kosztów B2B w ramach ulgi B+R już od 2025 roku?

Odliczenie kosztów B2B w ramach ulgi B+R już od 2025 roku?

Przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii projekt ustawy przewiduje między innymi wprowadzenie możliwości odliczania kosztów umów B2B w ramach ulgi B+R przez podatników CIT. Jest to szczególnie dobra informacja dla podmiotów z branży IT, które w dużym stopniu opierają się na zatrudnieniu w tej formie i dotychczas miały ograniczone możliwości korzystania z ulgi B+R.

Kontrakty B2B a ulga B+R

Zgodnie z obecną treścią przepisów ustawy o CIT, kosztami kwalifikowanymi podlegającymi odliczeniu w ramach ulgi B+R są koszty uzyskania przychodów poniesione na ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie umowy przez podmiot, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także nabycie od takiego podmiotu wyników prowadzonych przez niego badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej.

Biorąc powyższe pod uwagę, odliczeniu w ramach ulgi B+R podlegają wydatki na usługi zewnętrzne świadczone przez podmioty kwalifikowane, posiadające m.in. status jednostek naukowych oraz uczelni wyższych. Odliczeniu mogą także podlegać koszty nabycia usług świadczonych przez przedsiębiorstwa wpisane na listę CBR przez Ministra Rozwoju i Technologii. 

Jednocześnie przepisy w zakresie kosztów zatrudnienia personelu na gruncie ulgi B+R są precyzyjne i wskazują, że kosztami kwalifikowanymi są wynagrodzenia i pochodne od nich składki na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej przez pracodawcę wynikające wyłącznie z umów o pracę, zlecenie lub dzieło. W obecnym stanie prawnym nie ma niestety przestrzeni na potraktowanie wynagrodzeń z tytułu kontraktów B2B jako kosztów kwalifikowanych.

Katalog kosztów kwalifikowanych po zmianach

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego przewiduje wprowadzenie zmian w katalogu kosztów kwalifikowanych. 

Zmianie ma ulec przede wszystkim art. 18d ust. 2 pkt 3 ustawy o CIT. Zgodnie z projektem, ma on stanowić, że za koszty kwalifikowane uznaje się ekspertyzy, opinie, usługi doradcze i usługi równorzędne, świadczone lub wykonywane na podstawie zawartej umowy, a także nabycie wyników prowadzonych badań naukowych, na potrzeby działalności badawczo-rozwojowej.

Ta kluczowa zmiana ma w praktyce znacznie rozszerzyć zakres odliczenia w ramach ulgi B+R, w szczególności dla podmiotów z branży IT, które z uwagi na specyfikę rynku bardzo często mają ograniczone możliwości korzystania z ulgi B+R.

W rezultacie planowanych zmian, status podmiotu, od którego nabywane są usługi doradcze lub ekspertyzy, przestanie mieć znaczenie. Kluczowe będzie natomiast precyzyjne opisanie przedmiotu kontraktu B2B oraz prawidłowe udokumentowanie nabywanych usług doradczych/ekspertyz.

Ponadto, zgodnie z projektem, katalog kosztów kwalifikowanych ma zostać rozszerzony i objąć również: 

  • koszty przeglądów, konserwacji oraz kalibracji aparatury naukowo-badawczej wykorzystywanej wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej,
  • koszty specjalistycznego transportu towarów wykorzystywanych wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.

Warunkiem zaliczenia ww. wydatków do kosztów kwalifikowanych ma być ich nabycie od podmiotów niepowiązanych.

Podsumowanie

Projekt zmian obejmujący ulgę B+R przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii należy ocenić zdecydowanie korzystnie. Rozszerzenie katalogu kosztów kwalifikowanych to dobra wiadomość dla wielu podmiotów, które dotychczas miały ograniczone możliwości korzystania z ulgi B+R, a katalog wydatków podlegających odliczeniu nie uwzględniał ich specyfiki.

Należy mieć na uwadze, że projekt nowelizacji jest obecnie na etapie prac rządowych i nie został jeszcze skierowany do prac w Sejmie. Nie znamy jego ostatecznego kształtu, na który wpływ będzie miało także Ministerstwo Finansów. Warto przy tym podkreślić, że w trakcie konsultacji społecznych przedstawiono wiele istotnych uwag dotyczących kształtu przepisów w zakresie ulgi B+R, które mogłyby zostać uwzględnione przy okazji tej nowelizacji i wyeliminować część wątpliwości interpretacyjnych.

Wejście w życie projektowanych zmian z początkiem 2025 r. mogłoby istotnie przyczynić się do wzrostu korzyści możliwych do uzyskania przez podatników oraz upowszechnienia ulgi B+R, której stosowanie jest wciąż ograniczone.

O dalszym losie projektowanych przepisów będziemy pisać na bieżąco.

Jakub Makarewicz

Jakub Makarewicz

Partner | Doradca podatkowy

T: +48 601 190 020
E: jakub.makarewicz@wmcg.pl

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *